200 man en 10 vrouwen ....

Gepubliceerd op: 16-02-2017

..veranderen. Om in het natuurlijke leven een vruchtbare samenwerking te creëren heb je toch het minst mannen en vrouwen nodig. Wat mij opvalt aan bijeenkomsten rondom onderwerpen op het gebied van samenwerking in de bouw, is de dominantie van de man.

200 man en 10 vrouwen ....

Traditioneel werken in de bouw

Nu ben ik zelf ook vooral een man, maar de ervaring in mijn projecten leert, dat samenwerken tussen mannen en vrouwen leidt tot betere resultaten. Door de verschillende manier van denken en werken, ontstaan de mooiste resultaten. Soms binnen, soms ruim na 9 maanden.

Maar goed, de aanleiding is het op 23 november 2016, door Kovon en Ketenstandaard georganiseerde congres over de samenwerking tussen woningbouwcorporaties en aannemers. Mijn zeer gewaardeerde en nimmer overschatte compagnon Erik Rickelman heeft hiervan het projectmanagement mogen uitvoeren. Na een periode van ongeveer twee jaar is een werkende eerste versie opgeleverd. In de zaal 200 man en 10 vrouwen….

En geloof het of niet, maar ik heb toch wel verschillende mensen gesproken die het hebben over klantgericht werken. En dat maakt mij blij. Blij omdat klantgericht ondernemen niet alleen door bouwtoeleveranciers wordt uitgesproken, maar ook door aannemers en woningbouwcorporaties.

 

Bekijk het eens heel anders…..

Dat dacht ik en ik verdiep mij in de term ‘Customer Journey’. Een bekende relatie van mij is hoofdsponsor van een workshop Customer Journey. Dat én het feit dat wij staan voor klantgericht ondernemen, is voor mij de reden op 1 december hier naartoe te gaan. Dit is een model waarin vanuit marketing- en verkoopperspectief wordt nagedacht over de verschillende ‘persona’s’ die je als bedrijf wilt motiveren om te kopen.

En dat is wel waar het volgens mij om gaat. Je zult klanten moeten vinden om omzet te kunnen maken. En ja dat gaat via het traditionele netwerken, maar er zijn ook andere manieren om nieuwe klanten te vinden.

Maar heb je de klant, dan is het wel de bedoeling de klant te behouden en zo tevreden mogelijk gebruik te laten maken van zijn woning of kantoor.

Wat mij triggert (waar mijn aandacht naar toe gaat) dat het niet alleen gaat om alles perfect te doen, maar wel om een balans te vinden tussen het klant belang en het belang voor je eigen bedrijf, het liefst met een eigen merkwaarde.

En dat zijn nog wel een paar stappen voor de bouw. Daar is nog veel meer over te vertellen.

O ja, en wat ook opviel: Er waren zo’n 60 personen aanwezig. 30 mannen, 30 vrouwen.

 

Autteur: Gert Koutstaal

UA-92796836-1