Aanbieders bepalen de markt

Gepubliceerd op: 16-02-2017

De woningmarkt levert nog steeds een verdeeld beeld op. Enerzijds rapporteert een instantie als EIB vraaguitval. Het totaal aantal opgeleverde woningen komt niet hoger uit dan 45.000. Terwijl er in hoogtijdagen tussen de 60 - 70.000 woningen per jaar zijn opgeleverd.

Aanbieders bepalen de markt

Anderzijds bemerken wij in gesprekken met aanbieders dat hun markt aantrekt en door hen steeds meer woningen worden gebouwd. De markt ziet in toenemende mate de waarde van een woning waarin de klant, vanuit het aangeboden concept, zelf keuzes kan maken.

Tenslotte is er nog een opmerkelijk fenomeen: niet alle woningen die worden gebouwd, worden verhuurd of verkocht. Vooral in de krimpregio’s zijn er nieuw gebouwde woningen die lange tijd leeg staan! Per 1-1-2014 stonden 25.000 panden leeg, gebouwd vanaf 2010.

Investeerder / klanten zoeken

De vraag is dus nog niet op peil. Totaal zitten Nederlanders (privé en zakelijk) op een zak geld van 1.100 miljard, nog exclusief de pensioenpot van ruim 450 miljard.

Bedrijven kopen regelmatig eigen aandelen in zodat de beurskoers op peil blijft en vanwege het feit dat geen initiatief wordt genomen om nieuwe investeringen te doen. Als ik zoek op ‘Investeren in vastgoed’ komen op de eerste pagina in Google artikelen naar voren uit 2011. Blijkbaar is dit geen actueel thema.

Maar toch niet elke Nederlander blijft zitten op zijn of haar geld. Er wordt ook wel geld uitgegeven, maar dan aan woningen waar een consument geld voor over heeft. Een woning die bijvoorbeeld toekomstbestendig is. Of energieneutraal, of gewoon op een erg goede plek staat. Iedere klant heeft zo zijn of haar eigen redenen om te investeren in een nieuwe woning.

De vraag is, hoe krijg je dit boven tafel?

Alleen met aandacht voor de klant is er toekomst om te kunnen blijven bouwen.

Klantwaarde

Ook als ik zoek op internet naar de reden waarom ik een huis zou kopen, komen alleen zoekresultaten naar boven van financiële instellingen, aanbieders van sociale huurwoningen en financiële media.

Waarom komen geen aanbieders van woningen naar voren? Wordt zo weinig aandacht besteed aan het positioneren van een woning?

Uit andere takken van sport weet ik hoeveel tijd en energie het kost een merk te bouwen. Toch is dit nodig. Nodig om herkenbaar te zijn. Nodig om ook in de toekomst te blijven bestaan.

Er is nu al een tendens zichtbaar dat oude, vertrouwde, gedegen bedrijven de wens van de klant concreet vertalen naar nieuwe business modellen en hiermee succesvol zijn.

Op welke manier vertaalt ú de klantwaarde in:

  1. concrete concepten
  2. concrete producten
  3. toegevoegde waarde?


En hoe garandeert ú de klantwaarde naar de toekomst:

  1. in onderhoud
  2. in samenwerking met co-makers
  3. in fabrieksgaranties
  4. in beschikbaarheid?

Vertrouwen winnen

De belangrijkste vraag is volgens mij: hoe krijgen wij weer het vertrouwen van de klant, zodat de klant geld gaat investeren in huizen of ander vastgoed?

 

Auteur: Gert Koutstaal

UA-92796836-1