Impact BIM op SALES, twee werelden?

BIM en SALES
Gepubliceerd op: 18-09-2017

De relatie tussen SALES en BIM? Dat lijken twee werelden te zijn. Het verbinden van BIM en SALES helpt de aannemer om spil te blijven in de informatie- en logistieke keten die benodigd is voor het realiseren en onderhouden van de gebouwde ruimte.

Impact BIM op SALES, twee werelden?

De wereld van BIM, waarin de gebouwde ruimte wordt ontworpen, esthetisch maar ook technisch, zodat het bouwwerk ook daadwerkelijk verder ontwikkeld en gebouwd kan worden. Aan de andere kant de wereld van SALES waarin harde afspraken over prijzen en te leveren artikelen worden gemaakt. 

Natuurlijk is dit gechargeerd. Want is de wereld van BIM nu inderdaad alleen gericht op modelleren en visualiseren? Allang niet meer! En is de wereld van SALES alleen harde informatie over artikelen, logistiek en prijzen? Daar zit ook beweging in.

Versterken BIM en SALES elkaar?

Zou kunnen. In de basis gaat het uiteindelijk over hetzelfde bouwwerk. Alleen vergt een versterking wel het één en ander. BIM en SALES kunnen samenwerken met elkaar. De “I” van BIM is immer “INFORMATIE”. Maar informatie is niet iets wat uitsluitend spontaan ontstaat. Dit komt van iemand, een persoon, misschien van uzelf.

Omdat BIM nog relatief weinig wordt toegepast (en dan wordt hier bedoeld inclusief de “I”), is het ook iets waar nog veel kan worden geleerd en ontdekt. Ondertussen probeert iedereen zich min of meer aan allerlei standaarden en werkmethodieken te houden.

Maar het BIM model moet wel klaar. Want in elk project is er een deadline. En, maakt u zelf het BIM-model of besteedt u dat (gedeeltelijk) uit? Stopt u dan tijdens de engineering al informatie in het model zodat straks tijdens de bouw ook een bestelling uit kan worden gegenereerd?
Laat staan dat tijdens de exploitatiefase een onderhoudsopdracht kan worden geplaatst? U mag het zeggen. Volgens Novaq kan dit al lang maar gebeurt het lang niet altijd. Want waar is een ontwikkelaar verantwoordelijk voor het onderhoud? En stel dat die dat is, in hoeverre is er grip op het proces van co-makers die tijdens het ontwerp en de bouw betrokken zijn?

Impact aannemer

Want u kan als aannemer wel met SALES werken, maar als u complete bouwstromen uitbesteedt aan een co-maker, werkt die dan wel met SALES? Hoe slim organiseert uw co-maker zijn Purchase-to-Pay proces?
En neemt u specifieke artikelen inclusief EAN-Code op in het model? Van een bepaalde fabrikant? Of neemt u uw producteigenschappen op? Eigenschappen waarmee u in een artikelbestand kunt gaan zoeken?

Zit hier de ontbrekende schakel in de informatieketen die we op dit moment hard nodig hebben? U mag het zeggen.

En dan hebben wij het nog niet eens over de herbruikbaarheid van de materialen op het moment dat de gebouwen (gedeeltelijk) worden gesloopt of gerenoveerd. En dan komt, om er maar weer een containerbegrip tegenaan te gooien, ook “circulair bouwen” om de hoek kijken.

De opdrachtgever kan helpen

Novaq denkt dat opdrachtgevers kunnen helpen in de wijze waarop de opdracht gespecificeerd wordt. Die worden zich steeds meer bewust van de waarde die het elektronische bouwmodel heeft. Maar het blijft bij ‘kunnen helpen’; het initiatief dient bij de aannemerij te liggen.

De aannemers hebben een uitdaging liggen om hun rol als keten-regisseur te behouden. Aan die positie wordt door verschillende initiatieven al geknabbeld. Partijen die vroeger onderaannemer waren, kunnen nu ook gezamenlijk een bouwwerk realiseren. Al gehoord is van een grote aannemer die dit proces faciliteert.

 

 Auteur: Gert Koutstaal

UA-92796836-1