Ketenintegratie is interne organisatie

Gepubliceerd op: 17-02-2017

De (bouw)wereld is er vol van. Ketensamenwerking, of ketenintegratie. Fantastisch toch. Je kunt allerlei soorten van informatie delen met alles en iedereen. Met één simpele muisklik. Alleen weer in een apart programma, of een aparte portal, of een apart communicatieprotocol. U blijft maar ‘sleuren en pleuren’. En wie beheert dat allemaal? En stel dat u er weer af wilt hebben? Of er gaat iemand weg? Hoe zorgt u ervoor dat al die gedeelde informatie ook uw informatie blijft?

Ketenintegratie is interne organisatie

Veel bedrijven hebben dat onvoldoende in de gaten. Soms door verschillende afdelingen heen wordt er op projectbasis met verschillende tools gewerkt. Veel blijft onder de radar van ICT-afdelingen.

Wat is wijsheid?

De meest handige manier om problemen te voorkomen op dit gebied, is door er niet aan mee te doen. Inmiddels is wel duidelijk dat dat niet meer kan. U bevindt zich dan op een (onbewoond) eiland en geraakt ‘out-of-business’.

Wat wel moet, is meedenken met hoe u het delen van informatie organiseert. En dan gaat het niet alleen over documenten. Maar ook over berichten via sociale media. En het delen van allerlei logistieke informatie en transacties. Veel knappe koppen hebben daar al over nagedacht. Ik ook.

U bent ook wel verplicht dit serieus te nemen. De meeste schoolverlaters vinden het niet meer dan normaal om via sociale media / smartphone te communiceren. Dit gedrag manifesteert zich vanaf het moment dat het eerste oog op de dag wakker wordt, totdat ze al browsend, whatsappend, pinterested, youtubend weer in slaap vallen.

Het is dan ook een feit dat niet alle externe communicatie beheersbaar is. En u wilt toch ook niet dat al die creatieve processen geblocked worden?

 

Waar kan je wel over nadenken?

Laten wij ons concentreren op de primaire bedrijfsprocessen. Welke processen voegen waarde toe en welke minder? De processen die waarde toevoegen, benoemen wij als de primaire processen.

Benader dit eens niet vanuit de interne organisatie, maar vanuit de klant en vanuit de partijen waarmee u samenwerkt. Hoe communiceert de klant met u? Wat stuurt er naar toe? Wat vraagt u van leveranciers en onderaannemers? En willen ze dat u hun aanlevert?

Ga er eens voor zorgen dat deze informatie-uitwisseling naadloos aansluit op de interne informatievoorziening. Ik garandeer u dat u versteld gaat staan van de resultaten.

Want als externe communicatie met de één goed loopt, waarom zou dezelfde informatie dan ook niet verderop intern gebruikt kunnen worden. Op die manier gaat u inzien dat het verrijken van informatie, veel meer waarde toevoegt, dan het steeds opnieuw creëren ervan.

En op die manier ervaren wij steeds weer dat externe communicatie betekent dat de interne organisatie in orde moet zijn. Alleen dan is het mogelijk om met een gerust hart externe communicatie te laten plaatsvinden.

En alles wat dan nog op sociale media plaatsvindt, is vooral gezellig, wat weer op een andere manier waarde toevoegt.

 

Auteur: Gert Koutstaal

UA-92796836-1