Meters maken met....!?

Gepubliceerd op: 16-02-2017

Bouwen is meters maken. De vraag is of dat nog steeds zo is. Voor bepaalde bedrijven misschien wel. Inmiddels is bij steeds meer bouwbedrijven wel duidelijk dat je niet bouwt om meters te maken, maar bouwt om klanten een mooie toekomst te bieden.

Meters maken met....!?

En terwijl vroeger een goede werkvoorbereiding misschien wel 75% van het totale bouwproces besloeg, inmiddels staat er nog veel meer druk op de bedrijven om dit sneller en beter te doen.

En ondertussen is het ook nog een keer zaak om de klantbelangen in het oog te houden. Terwijl de complexiteit van gebouwen toeneemt.

Wie heeft er ooit beweerd dat bouwen meters maken is?


Klantwens vertalen naar meters

Begin jaren 90 sprak ik een aannemer over zijn core-business. Hij was duidelijk: “Huisjes poepen”. Dit gold in de periode waarin op grote schaal standaard Vinex-huizen zijn gebouwd. Inmiddels denken ook dit soort bedrijven er wel anders over. De klantwens is geen lastige onderbreking van een standaard proces, maar het uitgangspunt.

En nu komt het erop aan om de 75% van het bouwproces (ontwikkeling / voorbereiding) zo slim mogelijk te doen. En dan is toepassing van productinformatie onontbeerlijk.

Het maakt voor het tekenen van een binnendeur niet veel uit of het naar een bijkeuken of een garage is. Als je echter weet dat de klant fervent autoliefhebber is en in de garage gaat sleutelen aan klassieke auto’s, dan is het nog steeds een deur, maar wel één met brandvertraging van 60 minuten.

Het is dan wel zinvol om in een productendatabase te kunnen zoeken naar een deur met deze eigenschappen.

En op het moment dat er tijdens de bouw een bestelling plaatsvindt, wel de goede deur wordt besteld.

En stel dat over 15 jaar de deurdranger kapot is, kan ik dan een vervangende dranger bestellen die dezelfde eigenschappen heeft?

 

Klantenwensen vertalen naar informatie

Laten wij vaststellen dat dit het momentum in de markt is om BIM toe te passen. Terecht. Ook tijdens de afgelopen Bouwbeurs hebben wij weer kunnen constateren dat door veel verschillende producenten oplossingen rondom BIM worden aangeboden.

De vraag is hoe u alle klantwensen efficiënt weet te vertalen naar een logistiek beheersbaar proces van bouw en/of onderhoud van bebouwde ruimte? En dát is waar volgens mij de uitdaging komt te liggen. Hebben wij 3D-modellen ontwikkeld om te kunnen ontwerpen, ontwerpfouten te kunnen voorkomen, presentaties te kunnen doen aan de klant, te kunnen simuleren hoe het gebouw, gebouwd wordt?

Of ook om daadwerkelijk producten te bestellen?

Tijdens de bouw? In de onderhoudsfase, over 15….20 jaar?

En dan hebben wij wel geclassificeerde artikel-informatie nodig. Mag ik u uitdagen meters te maken met  BIM?

 

Auteur: Gert Koutstaal

UA-92796836-1