Snelle verkopers

Gepubliceerd op: 16-02-2017

Snelle verkopers zijn in staat om de klant snel het juiste product te verkopen. Snelle verkopers zijn ook verkopers die steeds weer terugkomen. Ze komen terug op de bouwplaats of hangen regelmatig aan de telefoon. Of ze worden zelf opgebeld met vragen, opmerkingen en informatie.

Snelle verkopers

Het mooie is dat deze verkopers van alles te horen krijgen omdat ze openstaan voor vaak hele waardevolle informatie. Vragen over levertijden, vragen over prijzen, vragen over condities, vragen over samenstelling van producten, etc maakt dat zij weten wat er bij de klant speelt en hoe deze tevreden kan worden gesteld. Maar, waar blijft al die informatie over wat er over-en-weer wordt gecommuniceerd? Bij de verkopers. En bij de bestellers. Alles per telefoon of email en maar weinig wordt vastgelegd. Hoogstens wordt per e-mail bevestigd wat is besproken of afgesproken.

En wie doet iets met de informatie op het moment dat zij ontstaat? Kan van de vragen en antwoorden worden geleerd voor de toekomst? Op welke wijze zou deze informatie structureel in kaart kunnen worden gebracht? Welke informatie willen wij hebben om beter met de klant (of juist met de leverancier) te communiceren? Wordt het niet eens tijd om te (h)erkennen dat de klant op allerlei verschillende manieren vraagt om elektronisch te communiceren?

Misschien vraagt de klant er niet bewust om. Uit de literatuur kennen wij dit gedrag als ‘onbewust onbekwaam’. Dit soort signalen zouden verkopers moeten (leren) herkennen. Oftewel, verkopers dienen, ‘bewust bekwaam’ te zijn ten aanzien van  dit soort signalen.

Klantgericht

En als ze dat doen, dan worden ze pas echt snelle verkopers. Het worden verkopers die:

  1. klantgericht werken. Doordat arbeidsintensieve activiteiten verdwijnen, blijft er meer tijd over om echt samen te werken met een klant. De klant voelt zich opeens klant….
  2. geld verdienen. Door slimmer te werken, wordt er meer geld verdiend. Overbodige activiteiten vinden immers niet meer plaats en kosten dus ook geen geld meer. Sterker nog, hierdoor kunnen doorlooptijden verminderd worden.
  3. tevreden klanten hebben. Bestellingen die via elektronische samenwerking worden verwerkt, gaan zonder fouten de deur uit. De klantvraag wordt uitgeleverd waarmee de leverbetrouwbaarheid toeneemt.
  4. werken op lange termijn. Elektronisch samenwerken vraagt om een investering, die niet kan worden afgeschreven op het eerstvolgende project, maar wel continuïteit biedt voor meerdere projecten.

Hoeveel snelle verkopers werken er in uw organisatie die de signalen herkennen en kunnen omzetten naar actie? Oftewel met hoeveel klanten werkt u al elektronisch samen?

 

Auteur: Gert Koutstaal

UA-92796836-1